Miért van csonka vágány az 1-es villamos új végállomásán?

Desktop
Csonka vágány az 1-es villamos Etele téri végállomásán (fotó: Benda György)
Csonka vágány az 1-es villamos Etele téri végállomásán (fotó: Benda György)

Kedden adták át az 1-es villamos új végállomását a kelenföldi Etele téren. Aki figyelmesen körbenézett, csodálkozva látta, hogy a felszállóhely járdaszigetének, a pályaudvarhoz közelebb eső vágányáról csak, hátrafelé, tolatva tud kiállni a villamos. Az 1-es forgalmi vágányaihoz egyik irányban sem kapcsolódik ez a sínpár. Az okot próbáltuk feltárni.

A Kelenföldi pályaudvar környéke nem is olyan régen még meglehetősen külvárosias környék volt. A Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) 1898 december végén adta át az idáig kiépített villamosvonalát. A sínpárok a mai Vasút utcán és a Somogyi úton hurokban lettek kialakítva. Amikor 1941-ben áttértek Budapesten is a jobboldali közlekedési rendre, az itteni hurkon is megfordult a villamosok közlekedési iránya; előbb a Somogyi úton érték el a pályaudvari végállomást majd a Vasút utcába kanyarodva tértek vissza a városba. Rendszerint három viszonylatnak volt itt a végpontja.

Az Erzsébet híd 1964-es visszaépítése után a 18-as Óbudára, a 19-es a Keleti pályaudvarhoz, míg a 49-es a Nyugati pályaudvarhoz járt innen. A forgalom egyre nagyobb lett, így a napközben nélkülözhető szerelvényeknek a Somogy út teljes hosszában kiépítettek egy második sínpárt is a tárolás céljából. 1972-ben, amikor már a 2-es metró átért Budára, leszedték a villamosokat az Erzsébet hídról. Innen a Kelenföldi pályaudvarig a közelmúltig csak két járat ment. A hurkos körbejárást a 4-es metró kialakításával kapcsolatban megszüntették és mind a két sínpárt a Vasút utcába rakták át, és fejvégállomást képeztek ki a 19-es és a 49-es villamosnak az utca végében.

Az 1-es villamos meghosszabbítása kapcsán merült fel, hogy vissza kellene tenni mind a két sínpárt a Somogyi útra és azokat befuttatni az 1-es villamos végállomásába. Így egy helyről indulhatnának az 1-es, a 19-es és a 49-es villamosok, ráadásul utóbbi kettőnek a végállomása is kicsit közelebb kerülne a helyközi buszok pályaudvarához és a MÁV-Metró aluljáróhoz. A tervek úgy voltak kidolgozva, hogy a szigetperon jobb oldaláról az 1-es, míg baloldaláról a 19-49-es villamosok indulnak. Ez utóbbi sínpár az, amelyik jelenleg nem vezet sehová, mert nem épülhetett meg a Somogyi úti kettősvágányú vonalszakasz. Közben az 1-es végállomásának engedélyeztetési terve már elkészült, egy újabbra akár egy évet is kellett volna várni, így alakult ki a csonka vágány. Azt már nem lehetett módosítani, viszont emiatt nem szenvedett késedelmet az 1-es új vonalrészének megnyitása.

Egyes forrásokból úgy tudjuk, hogy a XI. kerületi önkormányzat nem szívesen adott volna engedélyt a villamos Somogyi úti vezetésére a helyben lakók érdeke miatt. A Vasút utcában alig lakik valaki, így ott a zavarérzékenység is sokkal kisebb. 

A Somogyi úti sínek 440 méter hosszúak lennének és egy megállóhelyet is ki kellene építeni a Bartok Béla út előtti szakaszon. A beruházás néhány száz millió forintból megvalósítható lenne, de ha ehhez faltól-falig felújítás párosulna, amit a villamosvonal fejlesztéseknél előszeretettel kérnek az önkormányzatok, akkor milliárdos is lehet a tétel költsége.

Az 1-es villamos négy vágányos tároló helyét így is ki fogják használni, az 1-es villamosok egy része, amelyek a napközi forgalomban nem vesznek részt, itt állomásozhatnak az újbóli forgalomba állításukig. Ugyanakkor tényleg célszerűnek mutatkozott volna a három villamosjárat le- és felszállóhelyének egységesítése.

A tartalom a hirdetés után folytatódik
Desktop, Mobil
Mobil
Mit szólsz hozzá?